Το παιδί μου αρνείται να διαβάσει

Ενάμιση μήνα μετά την έναρξη των μαθημάτων διατυπώνονται οι πρώτες ανησυχίες από τους γονείς ότι το παιδί τους δυσκολεύεται να διαβάσει. Η αγωνία τους αυτή δημιουργεί άγχος, το οποίο μεταφέρεται στο παιδί – μαθητή και τους οδηγεί στη λήψη μέτρων. Αυξάνουν τις καθημερινές ώρες διαβάσματος, προσθέτουν και άλλες το Σαββατοκύριακο για επανάληψη, μειώνουν το χρόνο του παιχνιδιού και απαγορεύουν κάθε άλλη δραστηριότητα πριν ολοκληρωθεί η μελέτη. Η ανάπτυξη μιας τέτοιας πιεστικής συμπεριφοράς, πιστεύουν οι γονείς, ότι θα βελτιώσει την υπάρχουσα κατάσταση. Στην πορεία όμως διαπιστώνουν ότι οι κόποι δεν αποδίδουν. Εδώ τα πράγματα σκουραίνουν. Προσοχή. Όχι πανικός.

Οι γονείς επιβάλλεται να επιδείξουν σύνεση και ψυχραιμία. Πρώτα απ΄ όλα επιβάλλεται να συναντήσουν το δάσκαλο/λα του παιδιού τους ώστε να αντλήσουν πληροφορίες για τη συμπεριφορά του παιδιού στο σχολείο. Χρειάζεται να εστιάσουν στην άρνηση του παιδιού να διαβάσει. Πίσω από την άρνηση του παιδιού μπορεί να κρύβεται  ελλειματική προσοχή.  Καταγράψτε τις αναγνωστικές δυσκολίες. Παράλειψη γραμμάτων κατά τη διάρκεια του διαβάσματος, προσπάθεια να μαντέψει τη λέξη από μερικά γράμματα ή από το νόημα συνθέτουν το προφίλ ενός μαθητή με  ελλειματική προσοχή. Ο μαθητής παρουσιάζει αυτά τα προβλήματα επειδή διαβάζει επιφανειακά και δε δίνει σημασία στις λεπτομέρειες. Συνήθως κουράζεται εύκολα και δε συγκεντρώνεται στη μελέτη.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς; Να αναπτύξουν μια σχέση εμπιστοσύνης με το παιδί, να πιστέψουν  ότι θα τα καταφέρει και να είναι πιο ενθαρρυντικοί σε κάθε προσπάθειά του. Ειδικότερα:

  • Η μελέτη να ολοκληρώνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα με ενδιάμεσες μικρές διακοπές ώστε το παιδί να μην κουράζεται.
  • Η προσέγγιση της μελέτης να γίνεται με ενδιαφέρον
  • Να χρησιμοποιήσουν εξωτερικά κίνητρα π.χ. χρήση υπολογιστή, παιχνιδομηχανής, κ.α.
  • Να πειραματιστούν με διαφορετικές στρατηγικές και τεχνικές π.χ. χρήση κατάλληλου λογισμικού που προσφέρει ελκυστική και αποτελεσματική μάθηση.
  • Να χρησιμοποιήσουν λογισμικά που ασκούν το παιδί στην προσοχή, στην παρατήρηση, έχουν διαβαθμισμένη δυσκολία, και το επιβραβεύουν αναλόγως στο τέλος της προσπάθειας.
  • Να βοηθούν το παιδί να ακολουθεί με το δάχτυλό του την ανάγνωση αλλά και να υπογραμμίζει λέξεις και συλλαβές που του ζητούν ώστε να ελέγχουν την κατανόηση.
  • Να κάνουν ερωτήσεις κατανόησης ώστε να ενεργοποιήσουν την προσοχή του.
  • Να μαγνητοφωνήσουν την ανάγνωση του παιδιού ώστε να ακούσει τη φωνή του και να προβεί σε επαναπροσδιορισμό της προσπάθειας.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *